(01-04-2019)

kumbatio

We starten deze maanden een sponsor actie, deze loopt van 10-4 tot en met 22-6-2019. Lees hieronder meer over het goede doel.

Wij, Ingrid Steenbergen en Tanja Visser, hebben in het najaar van 2018 in Kenia zes weken vrijwilligerswerk gedaan voor Stichting Kumbatio Nederland. Dit is opgericht door Yvette Boltze uit Nederland en ondersteunt projecten, waaronder Kiota, om de levenssituatie van kinderen te verbeteren in Thika, een stad ca. 40 km ten Noorden van Nairobi. Kumbatio is volledig financieel afhankelijk van giften en sponsoren.

Kiota betekent nest en is de naam van een kindertehuis waar 20 kinderen wonen in de leeftijden van 6 tot 18 jaar. Deze kinderen hebben geen ouders meer of zijn ernstig verwaarloosd, mishandeld, misbruikt of verlaten.
In de weken dat wij daar waren hebben we meegewerkt met de dagelijkse routine in het tehuis waar ook een manager, huisvader, drie huismoeders, social worker, en psychologe werkzaam waren.
Zij zorgen samen voor een veilige nieuwe basis voor de kinderen. Ook wordt er voor ieder kind gewerkt aan een plan voor terugkeer naar een betrouwbare gezinssituatie, bijvoorbeeld bij een familielid.
Wij hebben natuurlijk ook spelletjes gespeeld met de kids, geknutseld, gezwommen, geholpen met de aanleg van een moestuin, en veel vooral erg noodzakelijke huishoudelijke, spullen aangeschaft. Bijvoorbeeld: een snijplank, vaatdoek, koekenpan, daar hadden zij simpelweg geen geld voor.

De omstandigheden waarin daar geleefd wordt was voor ons best even wennen.
Er is niet altijd stromend water beschikbaar, de maaltijden zijn voedzaam maar eenvoudig, er wordt gekookt op een houtvuur in een soort buitenkeukentje waar ook het water om in te badderen verwarmd wordt, er is niet de (ons zo vanzelfsprekende) dagelijkse 2 ons groente en 2 stuks fruit voor iedereen, er is slechts een jongens- en een meisjesslaapkamer, schooluniformen hebben gaten en rafels, de was wordt dagelijks in teiltjes met koud water en zeep met de hand gedaan.
Verder was er dan uiteraard nog het gemis aan de overvloed van allerlei keuzes die wij hier vaak zo gewoon vinden. Of het nu ging om broodbeleg of tussendoortjes, maar ook tand- of gezondheidszorg.

Wat er wel was heeft grote indruk op ons gemaakt. Vooral de enorme discipline van zowel de medewerkers als de kinderen om zich uit hun moeilijke omstandigheden te ontworstelen en zich te ontwikkelen voor een betere toekomst door scholing en hard werken, was hoopgevend. Er heeft geen kind geklaagd of gemopperd (zelfs niet over huiswerk maken of de huishoudelijke taakjes) in de zes weken dat wij er waren. Zij zijn zich bewust van de prachtige kans die zij van Stichting Kumbatio Nederland kregen en hebben deze met beide handen aangegrepen. Ook de medewerkers zijn zeer betrokken en gedreven om dit grote huishouden draaiende te houden met de minimale middelen die zij tot hun beschikking hebben.

Wij vinden het ontzettend fijn dat jullie kindertehuis Kiota als doel voor de sponsoracties hebben gekozen! Tijdens ons verblijf hebben wij gezien dat iedere eurocent daar heel goed besteed wordt. De opbrengst zal helpen om de schooluniformen,-schoenen, en -boeken voor de kinderen te kunnen vervangen of aanschaffen. Een prachtig doel!

Wil je meer lezen over Stichting Kumbatio Nederland: www.kumbatio.org

Heel veel succes met jullie acties!

Tanja en Ingrid